Hälso- och sjukvården är en informationsintensiv verksamhet. Stora mängder information måste kunna skapas, läsas, delas och lagras.
Innehållet i ett informationssystem för sjukvård är ofta av både juridisk, administrativ och medicinsk betydelse. Kraven är stora.
Journalsystemet i eClinic är utvecklat med utgångpunkt i vårdens behov förenat med den moderna IT-teknikens möjligheter.
I utvecklingen av eClinic har vårdpersonal beskrivit vilka uppgifter systemet måste lösa. Därefter har teknisk expertis tolkat behoven och utvecklat lösningar som maximerar utnyttjandet av teknikens kraft.
Resultatet av den verksamhetsnära utveckling som ägt rum är ett lättanvänt men tekniskt avancerat journalsystem.
Grafiken i eClinic är tilltalande, informationen väl strukturerad och överskådlig. Under ytan ligger systemets samverkande tekniska moduler och hjälper till med bl.a. följande:
Samtliga moduler i eClinic samverkar för att leverera uppdaterad beslutsinformation, eliminera dubbeldokumentation och optimera patientens vistelse i vårdkedjan oavsett längd och behov.
